Libanon

De parate eenheid van het Regiment Infanterie Johan Willem Friso werd in 1950 gevormd door het 422e Bataljon Infanterie, gelegerd op de Adolf van Nassaukazerne in Zuidlaren. Op 18 juli 1957 werd dit bataljon hernoemd in 44e Bataljon Infanterie JWF en in 1960 werd de naam opnieuw veranderd in 44 Pantserinfanterie Bataljon JWF (44 Painfbat).

Vanaf midden jaren 60 van vorige eeuw stelde de Nederlandse regering troepen ter beschikking aan de Verenigde Naties. 44 Painfbat werd permanent als beschikbaar VN-bataljon aangewezen en stond ook onder die bijnaam bekend. Vanaf januari 1966 moesten de bij 44 Painfbat ingedeelden binnen een maand gereed kunnen zijn voor een uitzending. Het duurde echter nog tot 1979 voor er daadwerkelijk een beroep werd gedaan op het VN-bataljon.

In december 1978 werd vanuit de VN aan de Nederlandse regering verzocht troepen beschikbaar te stellen voor een VN-Vredesmacht in Libanon: UNIFIL. Op 12 januari 1979 ging de Nederlandse regering akkoord en vanaf 27 februari 1979 werden militairen van 44 Painfbat in Zuid-Libanon ingezet onder de naam Dutchbat. De Nederlanders werden ingezet in infanteriecompagnieën opererend vanuit de plaatsen Haris, Yatar, Siddiqin en Majdal Zoun.

Dutchbat bemande versperringen en roadblocks om verplaatsing van gewapende lieden en hun uitrusting onmogelijk te maken. Verder werden Observation Posts van waaruit de verrichtingen van de voormalige- maar nog steeds strijdende - partijen (Het Libanese leger, het Israëlische leger, de milities van majoor Haddad en Palestijnse milities) bekeken. Ook werd voor de Israëlische inval van 1982 gepatrouilleerd om infiltraties in het gedemilitariseerde UNIFIL gebied te onderscheppen en te ontwapenen.

In 1983 werd het 816 man sterke 44 Painfbat teruggetrokken als reactie op de Israëlische bezetting van het UNIFIL-gebied. Voor de vorm bleef nog twee jaar een detachement achter ter sterkte van een infanteriecompagnie. Dit detachement Dutchcoy kon zonder YP408 pantserwagens, zonder 120mm mortieren en TOW antitankraketten, waarmee de oorspronkelijke compagnieën organiek waren uitgerust, echter weinig doen.

Op 19 oktober 1985 kwam een eind aan de inzet van het Regiment in Libanon. In totaal kwamen tijdens de UNIFIL-inzet 9 militairen van het bataljon om het leven.

Laatst bijgewerkt op woensdag 20 februari 2013 21:09

Hits: 1880

Zij die vielen

Hieronder staan de namen en details van onze kameraden van 44 Painfbat die vielen in Libanon. Zij zijn in periode van 1979 tot en met 1983 gesneuveld of aan hun verwondingen bezweken. Dat zij mogen rusten in vrede en nooit zullen worden vergeten.

"We don't remember the days, only the moments"

Laatst bijgewerkt op dinsdag 21 juli 2015 18:57

Hits: 2529