Historische Verzameling

De historische verzameling bevat de historische collectie van het Regiment Infanterie Johan Willem Friso, in ons eigen kleine museum; de "traditiekamer". In een speciaal ingerichte ruimte in geb HM op de Johannes Postkazerne in Havelte wordt de bezoeker middels schilderijen, foto's en curiosa, meegenomen door de roemruchte geschiedenis van het Regiment.

De historische verzameling heeft tot doel de geschiedenis van het regiment te tonen in de vorm van uitrustingstukken, wapens, attributen en foto’s. De doelgroepen waar de historische verzameling voor wordt tentoongesteld zijn in eerste instantie de oud-regimentsleden en de huidige regimentsleden. Met het zichtbaar tonen van de geschiedenis wordt voor de huidige regimentsleden wat er zich in het verleden heeft afgespeeld, waarop bepaalde tradities zijn gestoeld en welke prestaties zijn geleverd. Voor de veteranen is het een teken van waardering voor hun geleverde prestaties en een moment van herbeleving.

De Traditiekamer is momenteel verdeeld in verschillende secties. Zo is er aandacht voor de persoon Johan Willem Friso, de verschillende voorlopers van ons Regiment, het RI JWF in de jaren 50/60/70, UNIFIL/Libanon, Bosnië en Afghanistan.

Het beheer van de Traditiekamer RI JWF is in handen van de 'Stichting Historische Verzameling Regiment Infanterie Johan Willem Friso'. Deze stichting draagt ook zorg voor het JWF-monument  en het JWF-gedenkteken (beiden buiten het museum). Bij het JWF-monument staan de namen van hen die zijn gesneuveld tijdens een missie onder RI JWF-vlag. Zo staan de namen van JWF-slachtoffers tijdens missies in Nederlands-Indië, Libanon en Afghanistan vermeld.
Het JWF-gedenkteken is een plek waarbij stenen zijn geplaatst met de namen van collega's die tijdens hun plaatsing bij het Regiment zijn overleden, anders dan tijdens een missie.

Het JWF-monument en het JWF-gedenkteken zijn - op de kazerne - vrij toegankelijk. De traditiekamer is alleen op verzoek open.

De traditiekamer wordt op dit moment heringericht, zodat er meer plaats wordt gemaakt voor nieuwe stukken en de recente Afghanistan-geschiedenis. Op het moment dat dit gereed is, zullen hier ook foto's uit de traditiekamer komen te staan.

Laatst bijgewerkt op woensdag 20 februari 2013 20:26

Hits: 262